poniedziałek, 6 czerwca 2011

Co z funkcji na zbiórkę?

Funkcje

Każdy funkcyjny powinien mieć swoje 5 minut na każdej zbiórce nie będącej krótkim spotkaniem. Zapisałem przychodzące mi do głowy pomysły, aby ułatwić Wam przygotowanie. Mam nadzieję, że na początek starczy. Więcej pomysłów znajdziecie w książeczkach na stopnie. (Czemu przy okazji funkcji nie zaliczyć zadania na wywiadowcę?)

Kucharz
1. Nauczenie zastępu przyrządzania ciasta (np. pizzy) w warunkach polowych
2. Gra na rozpoznawanie smaków z zamkniętymi oczyma. Kto rozpozna najwięcej?
3. Nauczyć zastęp przyrządzać posiłek traperski - bez naczyń ( może być folia aluminiowa i nie chodzi tu o kiełbaski i ziemniaki w popiele)
4. Nauczy zastęp przyrządzać chlebek harcerski

Pionier
1. Przepalanie sznurka - kto pierwszy przepali sznurek zawieszony między drzewami na wysokości 0,5m za pomocą rozpalonego pod nim ogniska. Ognisko musi być zabezpieczone ppoż., a stos musi byś ułożony wg konkretnego polecenia (patrz książeczka wywiadowcy str. 76-80) (dzielimy zastęp na grupy kilku osobowe albo każdy indywidualnie). Po grze należy zagasić i zamaskować palenisko (przy okazji można zaliczać zadania z ochotnika i z wyw.)
2. Przećwiczyć z zastępem rozkładanie namiotu. Jak najszybciej potrafimy rozłożyć namiot? (Stoper w ręku)
3. Nauczyć zastęp węzłów, a następnie zrobić mistrzostwa każdy z każdym kto szybciej dobrze zawiąże. System odwrotny niż normalnie - walczymy o tytuł najgorszego - ta osoba w nagrodę robi coś śmiesznego (pamiętamy o stylu harcerskim) (patrz książeczka wywiadowcy str. 200204)
4. Zastęp buduje szałas (patrz książeczka wywiadowcy str. 219)
5. Zastęp robi półkę (patrz książeczka wywiadowcy str. 204)
6. Zastęp konserwuje i porządkuje sprzęt zastępu (patrz książeczka wywiadowcy str. 206-211
7. Zastęp robi makietę obozowiska zastępu (platforma. kuchnia, stół)
8. Zastęp rysuje plan konstrukcji obozowych (patrz książeczka wywiadowcy str. 211)
9. Nauczyć zastęp kilku sposobów łączenia żerdek (patrz książeczka wywiadowcy str. 212)
10. Posprawdzać swoje podstawowe wymiary (patrz książeczka wywiadowcy str. 213-215)
11. Nauczyć zastęp jak ścinać drzewo (pozwolenie) (patrz książeczka wywiadowcy str. 214)
12. Wykonać z zastępem młotek z drewna ( za pomocą świdra)

Wodzirej
1. Nauczyć zastęp śpiewać nowej piosenki z Tumbaja (białe rękawiczki)
2. Zorganizować konkurs na nowe okrzyki dla zastępu.
3. Przeprowadzić jedną z gier: owoce, lód na patelni, pojedynek oratorów, radio, patykowe kalambury, pojedynek kciuków,
4. Wytłumaczyć zastępowi zasady gry aktorskiej i pokierować w przygotowaniu scenki. (patrz Gwóźdź programu)
5 Nauczyć zastęp takich technik jak żywe obrazy, żywe marionetki, kukiełki, pacynki, chińskie cienie, opera, balet, pantonima (patrz Gwóźdź programu)
6. Kieruje przygotowaniem scenografii na ognisko drużyny.

Liturgista
1. Każdy ma zaszyfrować morsem modlitwę harcerza “Słowo Odwieczne”
2. Gra ze znajomości kolorów liturgicznych. Na drzewach porozwieszane są kartki w kolorach liturgicznych. Każdy dostaje pakiet zaszyfrowanych informacji na karteczkach (nazwy okresów liturgicznych, wydarzeń z życia Kościoła). Należy jak najszybciej po rozszyfrowaniu informacji położyć pod odpowiednim drzewem taką kartkę, na której na odwrocie napisane jest imię chłopaka. Kro pierwszy prawidłowo porozkłada karteczki wygrywa!
3. Nauczyć zastęp służyć do mszy św.
4. Każdy z zastępu dostaje mapę Palestyny. Należy zaznaczyć miejsca, które występują w Nowym Testamencie. Pomocą są inne punkty znajdujące się na mapie. Od nich należy narysować linię pod odpowiednim kątem (azymutem). Na przecięciu dwóch takich linii znajduje się jakaś miejscowość. Kto pierwszy dobrze wygrywa. (patrz książeczka wywiadowcy str. 175)
6. Gra podobna jak topograf 2. Połączyć należy daty najważniejszych świąt kościelnych (święta nakazane) z ich nazwami. Dołączyć jako jedno ze świąt święto patrona zastępu...
7. Gra o świętych - quiz. Pytania schowane na wyznaczonym terenie.
8. Nauczyć zastęp jakie są części mszy.
9. Sprawdzić czy cały zastęp zna tajemnice różańca czy drogę krzyżową. Jakaś gra.

Topograf
1. Przygotować bieg na orientację (ino) dla zastępu (patrz książeczka wywiadowcy str. 87-90)
2. Gra na połączenie znaków i symboli topograficznych z ich znaczeniami. Dzielimy zastęp na 2 grupy. Każdy z graczy w grupie dostaje zestaw znaków i zestaw odpowiedzi. (Każdy w grupie ma inne i odpowiedzi nie pasują do znaków, które ma dany gracz). Przed wyraźnym startem nie wolno oglądać kart ze znakami i odpowiedziami. Grupa bez słów stara połączyć poprawnie wszystkie znaki z ich znaczeniami. Która grupa pierwsza ułoży zestaw wygrywa.(patrz książeczka wywiadowcy str. 102)
3. Każdy w zastępie mierzy swój parokrok i przelicza ile mieści się w 1000m.(patrz książeczka wywiadowcy str. 128)
4. Nauczyć zastęp robić szkic marszruty. Kto zrobi najlepszy? (patrz książeczka wywiadowcy str. 126-127)
5. Nauczyć zastęp robić szkic panoramiczny. Kto zrobi najlepszy? (patrz książeczka wywiadowcy str. 133-135)
6. Nauczyć zastęp robić szkic fotograficzny. Kto zrobi najlepszy?
7. Zrobić konkurs na najlepszy szkic topograficzny na podstawie szkicu marszruty.(patrz książeczka wywiadowcy str. 104-105, 120)
8. Zorganizować dla zastępu labirynt azymuntowy. Każdy dostaje ciąg azymutów. Z punktu startu idzie na pierwszy azymut. Dochodzi do 1 punktu, tam znajduje się pierwsza litera hasła itd. aż ułoży hasło. Kto to zrobi najszybciej?
Nauczyć zastęp różnych sposobów znalezienie północy (patrz książeczka wywiadowcy str. 111-112)
9. Wyjaśnienie zastępowi systemu triangulacyjnego (patrz książeczka wywiadowcy str. 113)
10. Zorganizować z zastępowym marsz na azymut przez dzikie tereny ( (patrz książeczka wywiadowcy str. 114-116)
11. Kro pierwszy poda współrzędne 3 punktów zaznaczonych na mapie (patrz książeczka wywiadowcy str. 117- 119)
12. Nauczyć zastęp różnych sposobów oceniania odległości (patrz książeczka wywiadowcy str. 129-132)
13. Nauczy zastęp znaków patrolowych. Przygotuje ścieżkę biegu. O wyznaczonej godzinie zawodnik startuje. Na końcu zapisujemy czas. Kto najszybciej przebiegł trasę biegu? (patrz książeczka ochotnika)


Sygnalista
1. Każdy szyfruje kilka prostych wyrazów (podanych wcześniej np. Harcerz jest uprzejmy i rycerski) morsem mogąc korzystać ze ściągi. Kto pierwszy dobrze wygrywa.
2. Zorganizować sztafetę świetlną za pomocą morsa.
3. Przećwiczyć na sucho procedurę nadawania morsem ( mówiąc nadawane symbole) (patrz książeczka wywiadowcy str.139)
4. Nauczyć zastęp nowego szyfru (cezara, ułamkowy, gaderypoluki itd.
5. Zaszyfrować wiadomość za pomocą “niewidzialnego atramentu” (sok z cytryny - potem nad świeczką i wszystko się pokazuje)
6. Wytłumaczy zastępowi azot, botanika czyli sposób na zapamiętanie morsa - (patrz książeczka wywiadowcy str. 138)
7. Nauczyć zastęp alfabetu semaforowego (patrz książeczka wywiadowcy str. 140-141)

Sanitariusz
1. Jak dzwonić w razie wypadku - podzielić się w pary (dzwoniący i obsługa, potem zmiana) i która zrobi to najlepiej. (patrz książeczka wywiadowcy str. 187)
2. Nauczyć zastęp postępowania w razie wypadku drogowego (patrz książeczka wywiadowcy str. 187-192)
3. Przeprowadzić pozorację wypadku samochodowego, dbając o wszystkie szczegóły. 2 rannych i dwie grupy ratujące. Która lepsza?
4. Przećwiczyć unieruchomianie kończyn (postępowanie w razie złamań).
5. Gry z bandażowaniem różnych części ciała bandażem i chusta trójkątną (patrz książeczka wywiadowcy str. 195- 199)
6. Uczy zastęp sposobów transportu rannych, Zastęp podzielony na grupy. Wyścigi, która pierwsza przetransportuje rannego.
7. Robi grę z zastosowań rzeczy z apteczki - właśnie macie apteczki na każdej zbiórce?

Powodzenia! 

drużynowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz